Blogin luetuimmat – osa 2: Pizzanpaistoalusta ja pizzakaulin

Pizzanpaistoalustan ja pizzakaulimen olen saanut lahjaksi tädiltäni ja ne ovatkin olleet ahkerassa käytössä aina siitä saakka. En valitettavasti enää muista, minkä merkkiset nuo tuotteet ovat olleet, mutta sen tiedän, että ainakin kaulinta on myyty sokoksessa, prismassa ja joissakin s-marketeissakin olen muutamia kertoja törmännyt kyseiseen kaulimeen. Erilaisia pizzanpaistoalustoja näyttää netistä löytyvän ihan googlettamalla ja ainakin Prima myy saman tapaista alustaa kuin minun pizzanpaistoalusta.

Alustat, ainakin omani, ovat ihan kivoja. Niillä saa rapean pohjan pizzaan, sillä pohjassa olevat reiät edistävät pohjan kypsymistä alakautta, samalla kun uunin vastukset kypsentävät pizzasi päältä. Alustojen huonopuoli on usein liian alhaiset maksimilämpötilat, jotka alusta kestää. Esimerkiksi minä paistan pizzani 300 asteessa (vain koska uunistani ei lähde enemmän tehoa…). Monen alustan maksimilämpötilaksi on merkitty 220 asetta, joka on erinomaiselle pizzalle liian alhainen lämpötila. Toisaalta, jos omistaisin pizzauunin, en tarvitsisi alustaa. Oman alustani maksimilämpötilaksi oli annettu ohjeissa 220 astetta. Onneksi tässä vuosien mittaan se pääsi unohtumaan ja olen omaa alustaani käyttänyt kolmesataa asteisessa uunissa huoletta ja sen kunnossa ei ole tapahtunut muutoksia lainkaan. Tämä ei kuitenkaan ole suositus tai ohje alustojen käytölle.

Omat käyttökokemukseni ovat olleet niin positiivisia, että pizzanpaistoalustaa kyllä suosittelen. En myöskään usko, että luopuisin alustasta, vaikka minulla olisi pizzauuni, sillä pizzauunin lämmittäminen on aina eräänlainen operaatio, joka tulee etukäteen suunnitella ohjelmaan. Sen sijaan pizzan tulee olla sellainen, että sitä voi tehdä juuri silloin kuin haluaa – ei yhtään pöllömpää omistaa pizzanpaistoalusta. 




Kommentit

Suositut tekstit